Bangkok part 3

11 april 2015 - Bangkok, Thailand

Hallo allemaal,

Ik zit inmiddels alweer in de trein terug naar Bangkok. Helaas ga ik het niet meer redden om voor nieuw jaar in Chiang Mai te zijn dus heb ik besloten om met nieuw jaar in Bangkok te blijven. Chiang Mai is misschien wel de leukste plek om Songkran te vieren maar in Bangkok schijnt het feest ook zeker erg leuk te zijn. Tijdens de drie dagen dat het nieuwe jaar gevierd wordt zijn er overal op straat "water gevechten". De Thaise bevolking maakt elkaar op deze dagen nat voor geluk en om Buddha te eren. Nog een paar dagen en dan zal ik het gaan meemaken. Ik heb er nu al heel veel zin in die water gevechten! :)

De afgelopen weken heb ik weer heel veel dingen beleefd.

In Bangkok logeerde ik dit keer in een hostel in China Town op ongeveer vijf minuten lopen van het trein station. Ik vind China Town nog steeds een van de leukste wijken van Bangkok dus het was leuk dat ik er dit keer middenin zat.

Op zaterdag 21 maart ging ik in Bangkok naar de weekend markt. Na een aantal uur en een aantal leuke spullen rijker ging ik weer terug naar mijn hostel. Die nacht keek ik naar de wedstrijd van het Nederlandse elftal. Na de wedstrijd was het al ochtend in Bangkok dus besloot ik eerst te ontbijten om daarna toch nog maar even naar bed te gaan...

Op zondag ging ik naar Silom Road. Hier was ik nog helemaal niet geweest ook niet tijdens mijn vorige bezoek aan Bangkok. Ik liep een heel eind over deze straat tot ik bij een markt kwam. Deze markt was best groot en er was opnieuw heel veel lekker eten!

Op maandag was mijn laatste dag in Bangkok en ben ik die avond in de bus naar het zuiden gegaan. Die dag bleef ik in China Town. Op internet las ik dat er krokodillen zijn middenin China Town en die wilde ik graag zien. Na even zoeken vond ik de tempel en de krokodillen. De krokodillen waren echt heel gaaf en ook de tempel was heel mooi. Van de buitenkant zou je helemaal niet zeggen dat er zo'n mooi gebouw achter staat en dat daar ook nog een aantal krokodillen rondzwemmen. Ik vond het echt de moeite waard om even naar binnen te gaan.
Na de tempel liep ik terug China Town in en liep ik over de markt. Al heb je niks nodig het is heel leuk om al die kraampjes te zien met de meest uiteenlopende spullen. Van knuffelbeer tot pruik je kunt echt alles wel vinden daar.
In de avond nam ik de bus naar Champon en de volgende morgen stapte ik daar op de boot naar Koh Tao.

Voordat ik naar Koh Tao ging wist ik al dat ik graag een duikcursus wilde doen. Koh Tao is namelijk de goedkoopste plek op de wereld om je Padi te halen en buiten dat is het natuurlijk ook een van de mooiste plekken om je Padi te halen. Na wat online research besloot ik me in te schrijven voor een cursus bij Crystal dive resort.

Bij aankomst op Koh Tao stond er al iemand van deze duikschool te wachten. Bij het  resort van de duikschool moest ik wat formulieren invullen en toen kon de cursus gaan beginnen. Die middag was de eerste dag van de cursus. Onze instructeur bleek erg aardig te zijn en we waren met een klein groepje van drie wat ik ook wel erg fijn vond.
De eerste dag hebben we alleen maar theorie doorgenomen. Misschien niet het allerleukste maar wel erg belangrijk.

De tweede dag van de cursus was iets spannender. We gingen namelijk oefenen met het duiken in het zwembad. We begonnen met het klaarmaken van de duikspullen en daarna mochten we deze aantrekken/ omdoen en het zwembad in. In het zwembad oefenden we daarna een heleboel dingen die we die dag daarvoor hadden geleerd tijdens de theorie les.
De eerste keer dat ik onder water ging en ademde was zo raar. Het voelt een beetje onnatuurlijk eigenlijk wat het natuurlijk ook is. Maar naast heel raar was het ook echt heel bijzonder. Na het oefenen in het zwembad was het tijd voor het laatste beetje theorie en daarna waren we voor die dag klaar.

Op dag drie was het tijd voor het echte werk, we gingen namelijk de eerste twee duiken doen in de zee! Maar voor het zover was moesten we eerst nog een theorie examen en een zwem test doen. We slaagden alledrie voor beide testen en konden die middag dus alledrie de zee in. Bij De eerste twee duiken moesten we een aantal handelingen doen om te laten zien dat we deze inderdaad onder de knie hadden. En behalve oefenen kwamen natuurlijk ook om de wereld onder water te zien. En we hadden geluk die dag, want we zagen een zeeschildpad. Echt super bijzonder om te zien. Ik had eigenlijk wel de hele dag naar hem willen blijven kijken maar helaas moesten we weer terug naar boven.

De laatste dag van de cursus gingen we de twee laatste duiken doen. Deze keer gingen we iets dieper en hoefden we maar een aantal handelingen te doen en was het vooral veel kijken naar al het onderwater leven. Ik vind het nog steeds zo bijzonder alles onder water en dat ik dat nu ook kan bekijken. Het is een beetje alsof je in een andere wereld terecht komt. Ik ben echt blij dat ik deze cursus gedaan heb, echt wow!
Na de laatste duik bleek dat we alledrie geslaagd waren! Ik mag vanaf nu dus duiken en hoop ook dat ik dat nog heel vaak ga doen!
We besloten na de laatste duiken dat we graag nog een duik zouden willen doen. Onze instructeur vertelde ons toen over de adventure duiken. Een adventure duik is onderdeel van je avanced open water. Als je vijf adventure duiken hebt gedaan dan heb je dus je advanced. Maar als je één adventure duik doet mag je al duiken tot 30 meter. De volgende dag zouden er twee adventure duiken zijn. De ene naar een scheepswrak en de andere naar een plek waar je heel diep kunt duiken. We besloten toen dat we deze duiken allebei wilden doen de volgende dag.

Op dag 5 gingen we dan ook de twee adventure duiken doen. De eerste zou een diepe duik worden. We gingen bij deze duik tot bijna 30 meter. De tweede duik was het scheepswrak. Echt super gaaf om te zien alleen helaas was het zicht verder heel slecht. Na beide duiken die echt heel gaaf waren, mogen we dus duiken tot 30 meter diepte. Dat klinkt heel diep maar je voelt onder water eigenlijk geen verschil tussen 18 meter of 30 meter.
Die avond na de adventure duiken nam ik de boot naar Surat Thani en daar stapte ik de volgende dag op de bus naar Khao Sok.

Op de eerste dag in Khao Sok heb ik eigenlijk niet zoveel bijzonders gedaan. In de avond bleken twee jongens die ik eerder had ontmoet in het hostel in Bangkok en daarna op de boot naar Koh Tao, in hetzelfde "bungalow park" te logeren. Zij zouden de dag daarop op zoek gaan naar een Tour en ik zou met ze mee gaan.
De volgende dag gingen we dan ook alle reisbureaus af op zoek naar een Tour naar het meer en de grot. Alle reisbureaus bieden eigenlijk dezelfde tours aan en uiteindelijk vonden we er een waarbij ook de prijs leuk was. De dagen daarop zouden we een Tour doen van twee dagen en een nacht in de jungle.

Na het boeken van de Tour besloten ik en een van de twee jongens het national park in te gaan. Dichtbij onze bungalows kon je namelijk het park in en kon je wandelen naar een van de watervallen. We kozen een waterval uit van 11 verdiepingen en onderweg zouden we nog een uitkijkpunt tegenkomen. Na heel veel trappen, echt heel veel kwamen we aan bij het uitkijkpunt. Helaas zagen we alleen helemaal niks behalve heel veel bomen. Na het uitkijkpunt wilden we verder lopen naar de waterval maar helaas konden we niet de goede weg er naartoe vinden.
We besloten toen om maar weer naar beneden te gaan. Onderweg naar beneden zagen we opeens een aap in de verte. Later bleek dat het een gibbon was en dat dese heel moeilijk te spotten zijn. Echt heel cool dat we er eentje gezien hadden dus.

De dag daarna, 7 april, begon de Tour. We reden als eerste met een bus naar de pier bij het meer. Hier stapten we op een boot. Na een boottocht van een uur kwamen we aan bij de drijvende huisjes op het meer. Hier zouden we die nacht slapen.
Na een lunch bij de drijvende huisjes begon de tocht naar de grot. We liepen naar de grot toe en zouden er daarna doorheen lopen/ zwemmen. In de grot waren heel veel vleermuizen, hele grote spinnen, krabben en mini slangen. Heel gaaf maar stiekem ook Weel een beetje eng... Door de hele grot door is water en op sommige plekken kwam het water echt tot je kin. Aan het eind van de grot waren we dus, zoals ons eerder al was gezegd, zeiknat. We liepen na de grot weer terug naar de boot en die bracht ons weer naar de huisjes.
Bij de huisjes aten we en daarna stapten we weer in de boot voor een nacht safari. Helaas hebben we geen tijgers gezien(deze zijn in maar wel een aantal toekans.
Na de safari gingen we weer terug naar de huisjes en daar sliepen we die nacht.

De volgende ochtend begon al vroeg met een ochtend safari. Deze keer zagen we Gibbons en een aantal vogels. Na de ochtend safari gingen we weer terug naar de huisjes en kregen we ontbijt. En na het ontbijt was het tijd om op de boot naar een eiland te gaan. Op dit eiland zouden we helemaal omhoog klimmen naar een uitkijk punt.
Dit uitkijkpunt was gelukkig beter dan die van twee dagen daarvoor. We konden namelijk een deel van het meer zien en een aantal van de rotsen in dit meer. Echt super mooi.
Nadat we helemaal omhoog waren gelopen gingen we aan de andere kant van de berg weer naar beneden. Hier hadden we lunch en konden we in het meer zwemmen.
Na de lunch gingen we weer in de boot en deze bracht ons terug naar de pier. Hier gingen we weer in de bus en deze bracht ons terug naar het reisbureau waar we de Tour hadden geboekt.
We besloten allemaal nog een nachtje daar te blijven en zochten eerst dus naar een nieuwe Bungalow. Al snel hadden we deze gevonden.

De volgende ochtend, 9 april, nam ik de lokale bus naar Surat Thani. Vlakbij het trein station stapte ik uit en daar kocht ik een ticket voor de trein naar Bangkok. En nu zit ik dus in die trein naar Bangkok.
Ik blijf in Bangkok tot en met Songkran. Wat ik daarna ga doen weet ik nog niet maar ik weet zeker dat ik daar snel achter ga komen!

En inderdaad daar kwam ik al heel snel achter. Gisteren zag ik in Bangkok degene weer waar ik mee heb gereisd in Vietnam. En gisteren hebben we dan ook plannen gemaakt voor de komende weken. Gisteren ontstond ook het idee om samen naar India te gaan. We wilden er allebei graag naartoe en dus hebben we gisteren meteen een vliegticket naar India geboekt. Eind april ga ik dus naar India en na daarna nog naar Myanmar en dan zit de reis er helaas alweer op. voordat ik naar India ga wil ik nog proberen naar Maleisië af te reizen en daarna weer terug naar Bangkok voor de vlucht naar India. Ik kijk nu al heel erg uit naar alles wat nog komen gaat!

En toen was het alweer bijna elf uur dus tijd om maar even te gaan ontbijten.

Tot de volgende update en groetjes vanuit Thailand!

1. Clasien Calboo-Heideman:
    11 april 2015
    Prachtig om je reisverhalen te lezen.....
    Verder heb ik veel respect voor je dat je dit allemaal zo in je eentje doet.
    Chapeau hoor!!
    Een hele fijne tijd nog......en ik blijf je volgen....!
  2. José Mosterd:
    11 april 2015
    Cool Charlaine, wat een onderneming! Geniet nog van je laatste weken en blijf op jezelf passen!
  3. Irene Wischhoff:
    12 april 2015
    Geniet telkens weer van je prachtige en informatieve reisverhalen ! Een goede raad voor India, pas extra goed op jezelf want het is een bijzonder vrouwonvriendelijk land.
    Goede reis en tot de volgende blog.
  4. Tineke Boers:
    12 april 2015
    Ik heb weer genoten van je mooie reis verhaal
    En ook apart om voor de tweede keer nieuwjaar te vieren, zo gaat de tijd wel heel snel.Ik kijk weeruit naar het volgende verslag.
    veel plezier.